AppsCafé

Etablering og opstart af AppsCafé

Teknologi i Praksis har siden 2015 afholdt AppsCafé for Aarhus Kommune. AppsCaféen er et populært tilbud til borgere, der har brug for hjælp til alt det digitale.

Vi har understøttet flere kommuner i opstarten af lignende tilbud og klædt medarbejdere på til at bruge digitale devices ifm. rehabilitering og interaktion med borgerne.

Vi tilbyder at være sparringspartner og hjælpe med igangsættelsen af en AppsCafé i jeres kommune. Vi bidrager med undervisning i det omfang, I har brug for, og vi tilbyder også at deltage i konkrete AppsCaféer.
Vi laver ligeledes specialtilbud til institutioner og kommuner ift. AppsCafé til borgere med særlige behov (funktionsnedsættelser, hjerneskade, ADHD, autisme, psykisk sårbare mm.).

Vi skræddersyr kurser og tilbud, som tager udgangspunkt i jeres behov.

Hvordan fungerer AppsCafé

AppsCaféen er et tilbud til borgere, der har brug for hjælp til alt det digitale og som gerne vil være mere fortrolige med at bruge deres smartphones og tablets – både i forhold til fritidsliv og i dialogen med offentlige myndigheder. Målgruppen er primært ældre borgere, men kan også rette sig mod specialområdet.

Teknologi i Praksis bemander og leder Aarhus Kommunes AppsCafé, der er åben for fysisk fremmøde to gange ugentligt. Der sidder altid minimum to medarbejdere klar til at hjælpe de borgere, der måtte dukke op.

Der tages altid udgangspunkt i den enkelte borgers behov. Ofte efterspørges der hjælp til:

  • Grundlæggende funktioner og indstillinger
  • Vejledning i digital adgang: netbank, e-Boks, Mobile Pay, overgang fra NemID til MitID
  • Specialindstillinger/-tilpasninger, eks. øget tilgængelighed ved nedsat motorik, syn, hørelse mm.
  • Tekniske problemer, eks.  internetforbindelse, bluetooth-indstillinger mm.
  • Sociale medier 
  • Sundhedsapps


Fordele ved AppsCafé

  • Kommunerne sparer tid og penge – vi aflaster Borgerservice, kundeservices og rigtig mange andre af samfundets aktører
  • Borgerne får individuel vejledning på neutral grund. Hjælp fra pårørende resulterer ofte i, at borgerne føler sig som en belastning for deres omgivelser
  • Borgerne bliver mere selvstændige, får øget selvtillid og mod på at prøve nye ting digitalt
  • Tilbuddet styrker digitalt medborgerskab og inklusion

Etablering og opstart af AppsCafé

Teknologi i Praksis har siden 2015 afholdt AppsCafé for Aarhus Kommune. AppsCaféen er et populært tilbud til borgere, der har brug for hjælp til alt det digitale.

Vi har understøttet flere kommuner i opstarten af lignende tilbud og klædt medarbejdere på til at bruge digitale devices ifm. rehabilitering og interaktion med borgerne.

Vi tilbyder at være sparringspartner og hjælpe med igangsættelsen af en AppsCafé i jeres kommune. Vi bidrager med undervisning i det omfang, I har brug for, og vi tilbyder også at deltage i konkrete AppsCaféer.
Vi laver ligeledes specialtilbud til institutioner og kommuner ift. AppsCafé til borgere med særlige behov (funktionsnedsættelser, hjerneskade, ADHD, autisme, psykisk sårbare mm.).

Vi skræddersyr kurser og tilbud, som tager udgangspunkt i jeres behov.

Hvordan fungerer AppsCafé

AppsCaféen er et tilbud til borgere, der har brug for hjælp til alt det digitale og som gerne vil være mere fortrolige med at bruge deres smartphones og tablets – både i forhold til fritidsliv og i dialogen med offentlige myndigheder. Målgruppen er primært ældre borgere, men kan også rette sig mod specialområdet.

Teknologi i Praksis bemander og leder Aarhus Kommunes AppsCafé, der er åben for fysisk fremmøde to gange ugentligt. Der sidder altid minimum to medarbejdere klar til at hjælpe de borgere, der måtte dukke op.

Der tages altid udgangspunkt i den enkelte borgers behov. Ofte efterspørges der hjælp til:

  • Grundlæggende funktioner og indstillinger
  • Vejledning i digital adgang: netbank, e-Boks, Mobile Pay, overgang fra NemID til MitID
  • Specialindstillinger/-tilpasninger, eks. øget tilgængelighed ved nedsat motorik, syn, hørelse mm.
  • Tekniske problemer, eks.  internetforbindelse, bluetooth-indstillinger mm.
  • Sociale medier 
  • Sundhedsapps

     

Fordele ved AppsCafé

  • Kommunerne sparer tid og penge – vi aflaster Borgerservice, kundeservices og rigtig mange andre af samfundets aktører
  • Borgerne får individuel vejledning på neutral grund. Hjælp fra pårørende resulterer ofte i, at borgerne føler sig som en belastning for deres omgivelser
  • Borgerne bliver mere selvstændige, får øget selvtillid og mod på at prøve nye ting digitalt
  • Tilbuddet styrker digitalt medborgerskab og inklusion